Як уникнути краху житлового сектору в Україні

11.08.2011   08:40

Житловий фонд України складається з 1,1 мільярдів квадратних метрів житлової площі, розділеної на 19,3 мільйонів квартир», - Кріс Веверз.

Якість житла хвилює багатьох українців. Житлово-комунальними послугами, які мають безпосередній вплив на якість життя, користуються щоденно практично всі. Усе більше даних свідчать про те, що житловий фонд перебуває на стадії занепаду. Попередження такої ситуації – важливе завдання місцевої влади в Україні, яка відповідальна за стан житлового фонду на місцях.

Про що говорять цифри?
Житловий фонд України складається з 1,1 мільярдів квадратних метрів житлової площі або 19,3 мільйонів квартир. Майже 70% квартир в Україні розміщені у багатоквартирних житлових будинках, в яких проживає біля 34 мільйонів людей (більше 80% населення). Майже 90% домогосподарств володіють помешканнями, в яких вони проживають. 5% населення проживає у державному або відомчому житловому фонді. 2% орендують житло, і 3% проживають в гуртожитках. Більшість з багатоквартирних будинків було побудовано ще у 1950-90 рр., кожен третій з них потребує негайного капітального ремонту.
Багато проблем житлового фонду України пов’язані з якістю комунальних послуг – а саме, тепло- та водопостачання, каналізація. Більше 20% котлів, що працюють в  комунальних котельнях, експлуатуються вже більше 20 років; 38% з них відносяться до край неефективних та застарілих. Приблизно третина труб в мережах теплопостачання потребують негайної заміни. Тому в багатьох містах взимку тепло в житлові будинки постачається з перебоями, а температура в кімнатах часто буває нижчою за нормативну.
Така ситуація призводить до того, що середній рівень енергоспоживання на одиницю площі значно перевищує Європейські стандарти. Оскільки вартість енергоресурсів зараз складає більше половини вартості всіх комунальних послуг, то зростання їх вартості призведе до зростання вартості комунальних послуг. Як видно з Діаграми 1, вартість житлових та комунальних послуг з 2005 року зростала набагато швидше, ніж споживчі ціни загалом. Якщо у середньостатистичних родинах витрати на ці послуги не займають значну частину бюджету, то для сімей з невисокими доходами ці витрати можуть бути значними і зростати.

З іншого боку, багато родин (і не тільки бідних) вчасно не сплачують за отримані житлово-комунальні послуги. Сума заборгованості домогосподарств перед виконавцями житлово-комунальних послуг, які співпрацюють з виробниками та постачальниками газу, тепла та води, наразі складає 8,7 мільярдів гривень (1,1 мільярд доларів). Так само заборгованість підприємств, що обслуговують житло, складає 8,6 мільярдів гривень. Ця сума включає 2,2 мільярди гривень несплачених за споживання газу та 2,1 мільярди гривень несплачених за споживання електроенергії. 
Жителі більше половини міст України з населенням понад 100000 забезпечені водою тільки в певні години дня. Деякі мають гарячу воду тільки взимку (в той час як центральне опалення забезпечує муніципалітет). В Україні більша частина санітарно-технічного обладнання дуже застаріла, встановлена ще за часів Радянського союзу. Близько 25% фільтрувальних (очисних) установок та 20% насосів, які працюють в системах водопостачання та каналізації вже вичерпали свою експлуатаційну тривалість. Біля 28000 кілометрів (30%) водопровідних труб країни та 9000 кілометрів (27%) каналізаційних труб України наразі перебувають в аварійному стані. Більше того, кількість водопровідних труб такого стану зростає майже на 3500 кілометрів кожного року. В результаті цього, втрати води в деяких містах сягають 60%, в той час як енергетична потужність, використана для надання такої кількості води та каналізаційних послуг, може бути у 3-7 разів вищою, ніж в Європі. Поганий стан водопровідних труб приводить до забруднення води та збільшує ризик інфекційних захворювань. В сільській місцевості ця ситуація є навіть гіршою через поганий доступ до води та газу та через довгі відстані, що підвищує вартість доставки.
В той час, коли більше 80% квартир було приватизовано, створення об’єднань співвласників, які би представляли спільні інтереси власників квартир в певному будинку, просувається дуже повільно. На сьогоднішній день такі об’єднання було створено у 15% багатоповерхових будинків України. Утримання 85% багатоквартирних будинків, квартири в яких приватизовані, проте в яких не створено об’єднань співвласників, досі є відповідальністю місцевих комунальних підприємств, відомих під назвою ЖЕКи. До того ж, більшість об’єднань співвласників, які було створено, не мають необхідного інституційного потенціалу для того, щоб ефективно виконувати свої обов’язки. В результаті цього багатоквартирні будинки залишаються без власника, який би захищав інтереси своїх мешканців.
Житлова реформа – наступні кроки

Програми реформування Уряду передбачають певну кількість ініціатив для запровадження в житлово-комунальному секторі. Вони включають:
  • Підвищення тарифів на житлово-комунальні послуги до рівня відшкодування витрат.
  • Обов’язкове створення об’єднань співвласників квартир та встановлення в будинках лічильників енергії та води.
  • Створення фонду фінансування капітальних ремонтів приватизованих багатоквартирних будинків, який буде спільно фінансуватися державою та об’єднаннями співвласників.
  • Створення національного центру підтримки таких об’єднань та навчання управителів багатоквартирних будинків.
  • Значне зменшення заборгованості домогосподарств та компаній за сплату комунальних послуг.
  • Модернізація місцевих комунальних підприємств (ЖЕКів).
Якщо ці ініціативи будуть успішно запроваджені, це призведе до посилення конкуренції на ринках житлово-комунальних послуг, а також допоможе залучити інвестиції у сферу реновацій та енергоефективності. Проте значне підвищення тарифів може мати побічний ефект для малодохідних домогосподарств.

Проект ПРООН «Муніципальна програма врядування та сталого розвитку»
 «Муніципальна програма врядування та сталого розвитку» є одним з ключових проектів ПРООН в Україні в галузі місцевого розвитку, орієнтованого на громаду (див. Вкладку 1). Програма допомагає 29 містам із 12 з 25 областей України відповідати на виклики, пов’язані з проблемами житлового фонду. Близько 50000 людей в 29 містах України за допомогою Програми створили 470 об’єднань співвласників багатоквартирних будинків. Цим об’єднанням надається сприяння у формі тренінгів з наступної тематики: законодавство у житловій сфері, управління, фінанси, а також із практичних аспектів утримання відремонтованих багатоквартирних будинків. Програма також підтримує співпрацю між об’єднаннями та місцевими радами з питань ремонту житла та інвестицій у сферу енергозбереження, використовуючи принципи розвитку громади та співфінансування.
Важливим є те, щоб уроки, отримані в результаті реформування житлового сектору Програмою, не суперечили процесам реформування на національному рівні. Разом з Міністерством регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України Програма розробляє навчальні курси для членів та менеджерів об’єднань співвласників, а також для місцевих посадовців в громадах, які мають бажання створити такі об’єднання. Навчання та підтримка, які надає Програма, базуються на досвіді, отриманому від міст, в яких ці зміни було успішно запроваджено, наприклад в м. Житомир.

Оксана Реміга, Старший програмний менеджер з питань людської безпеки та місцевого розвитку. ПРООН Україна

Детальніше читайте новину за посиланням http://www.developmentandtransition.net/Article.35+M5293fdf08af.0.html та у документах на сайті розділу http://msdp.undp.org.ua/

php shell download Hacklink Hack forumu

Muğla araç kiralama Entrümpelung firma Hack forum
#yasli kamagra jelkamagra jel